پرینتر ماتریس سوزنی

پرینتر ماتریس سوزنی

پرینتر ماتریس سوزنی

 پرینتر سوزنی (ضربه‌ای) گونه‌ای از پرینترهای کامپیوتری است.
 هد پرینتر متشکل از ۹ تا ۲۴ سوزن است که در یک یا دو خط پشت سرهم و به‌طور مستقیم قرار دارد. در انتهای هر سوزن یک سیم پیچ وجود دارد. برای چاپ از سیستم به سیم پیچ انتهای هر سوزن مورد نظر سیگنالی ارسال می‌شود که پس از تقویت به سولنویید سوزن‌ها ارسال می‌شود که به دلیل میدان مغناطیسی حاصل از سولنویید، سوزن به سمت کاغذ پرتاب می‌شود. بین کاغذ و سوزن مورد نظر نوار آغشته به رنگی (مانند کاربن) وجود دارد که بر اثر برخورد سوزن به آن و اصابت نوار رنگی به کاغذ نقطه‌ای بر روی کاغذ ایجاد می‌گردد که متون و تصاویر از کنارهم چیده شدن این نقاط به وجود می‌آیند. در انتهای هر سوزن، فنری برای بازگرداند وجود دارد. هر سوزن با یک میله فلزی کوچک ساخته شده‌است، همچنین یک سیم یا سنجاق نامیده می‌شود، که با یک نیرو کوچک از آهنربای الکتریکی یا سیم پیچ مغناطیسی، مستقیماً یا از طریق مرحله‌های کوچک، به جلو رانده شده‌است. رویهٔ نوار و کاغذ یک صفحه راهنمای کوچک سوراخ شده‌است با سوراخ که به عنوان راهنما برای سنجاق‌ها به کار رفته‌است. این صفحه ممکن است با یک پلاستیک سخت یا یک جواهر مصنوعی مثل یاقوت کبود یایاقوت سرخ ساخته شده باشد.
 بخشی از پرینتر شامل سنجاق‌هایی که سر چاپ نامیده می‌شوند می‌شود. زمانی که پرینتر شروع به کار می‌کند، معمولاً یک خط متنی را در زمان مشخص چاپ می‌کند. دو دیدگاه نزدیک به این وجود دارد: نقطه مشترک این سری چاپگرهای ماتریس نقطه ای، استفاده از یک جهت افقی برای حرکت سرچاپ است. سر چاپ می‌تواند از یک سر ستون عمودی، از هفت سنجاق یا بیشتر، تقریباً به ارتفاعیک جعبه تشکیل شده باشد. در حقیقت سنجاق ه به چهار ستون عمودی و افقی تنظیم شده‌اند، بدون مکان مشخص تا حدی به منظور افزایش غلظت نقطه‌های چاپی و سرعت چاپ از طریق دهانه خروج بدون آسیب رسیدن به سنجاق‌ها. بدین ترتیب ۴۸ سنجاق به بالا می‌تواند به صورت کاراکترهای یک خط در حالی که سرچاپ به صورت افقی حرکت می‌کند استفاده شود. در مراتب مختلف پیکربندی، به اصطلاح خط چاپگرها ماتریکس نقطه، استفاده از یک سر ثابت چاپ تقریباً به اندازه عرض کاغذ راه استفاده از یک خط افقی از هزاران سنجاق برای چاپ است.
 بعضی وقت‌ها دو ردیف افقی تا حدی بدون مکان مشخص به منظور بهبود اثر غلظت نقطه‌ها از طریق دهانه خروج استفاده می‌شود. در حالی که هنوز خط گرا، این چاپگرها برای این حرفه وظیفه سنگین بازار تأثیرگذار چاپ یک خط ثابت یک بار زمانی که کاغذ به جلو زیر سر چاپ حرکت می‌کند. سرعت چاپ سری پرینترهای ماتریکس سوزنی، با حرکت سر از ۵۰ تا 550 cps متغیر است. برخلاف این خط پرینترهای ماتریکس قادر به چاپ بیش از 1000 cps هستند، نتیجه از یک ورودی از بالا تا ۸۰۰ صفحه یا ساعت است. زیرا چاپ شامل فشار مکانیکی ای می‌شود، هر دو این نوع پرینترها می‌توانند کپی با کربن و کپی با کربن کمتر را ایجاد کنند.
 پارامتر و ویژگی‌های مهم یک پرینتر ماتریس سوزنی که هنگام خرید، برای کاربر مهم است به‌طور خلاصه عبارتند از:
 · تعداد سوزن: چاپگرهای موجود ۹ ویا ۲۴سوزن دارند هرچه تعداد سوزن‌ها بیشتر باشد، کیفیت چاپ بهتر و بالاتر خواهد بود.
 · سرعت: سرعت یک چاپگر برای دومدLQ و درفت(Draft) محاسبه و مقایسه می‌شود. هرچه سرعت در این دومد بیشتر باشد، سرعت چاپگر بالاتر خواهد بود.
 · عرض کاغذ چاپ: برای کاربردهای مختلف، کاغذهای با عرض متفاوت مورد نیاز است. عرض استاندار کاغذهای مورد استفادة پرینترها می‌تواند، ۸۰، ۱۰۰ و۱۳۲ ستون باشد که بسته به کاربردتان باید یکی از آن‌ها را انتخاب نمایید.
 · نحوة تغذیه کاغذ: یک پرینتر می‌تواند از دو نوع کاغذ (تک برگ یا کاغذ پیوستة کامپیوتری) استفاده کند. کاغذهای تک برگ از طریق کاست و کاغذهای پیوسته از طریق تراکتور در پرینتر قرار می‌گیرند.
 · پایانة ورودی اطلاعات: درگاه رابط پرینتر به کامپیوتر می‌تواند یا سریال یا موازی باشد (در مواردی نیز هردو تا می‌تواند وجود داشته باشند). اغلب پرینترهای فعلی درگاه موازی ۲۵ پین دارند. البته نوعUSB آن نیز وجود دارد.
 · نوع پرینتر: یک پرینتر می‌تواند یا به صورت تک رنگ یا رنگی یا هردو چاپ نماید. در بعضی از چاپگرها، قابلیت چاپ رنگی وجود دارد ولی بالفعل نیست و برای به فعل درآوردن آن، بایدIC یا بورد رنگی آن را از بازار تهیه و در آن نصب نمایید مانند300Epson LQ
 · تعداد فونت داخلی: تعداد فونت‌های تعریف شده داخلی جهت استفادة کاربران از پارامترهای دیگر انتخاب پرینتر است. هرچه تعداد این فونت‌ها بیشتر باشد، پرینتر بهتر است.
 · عمر مواد مصرفی: یکی از پارامترهای مهم، میزان عمر مفید مواد مصرفی در پرینتر است که هرچه این میزان بیشتر باشد، پرینتر بهتر خواهد بود.
 · حافظه:مقدار حافظه، تدثیر زیادی در سرعت چاپ و آزادسازی کامپیوتر دارد. هرچه این مقدار بیشتر باشد، پرینتر بهتر است.
. دقت چاپ: مهم‌ترین پارامتر در انتخاب پرینتر، میزان دقت چاپ است که هرچه بالاتر باشد، کیفیت چاپ بهتر بود.

نظرات کاربران

  • نظری درج نشده است.